Analiza Competitie: SEO Pentru Avansati

November 7, 2012 |  by  |  Analize SEO, Link Building

O parte foarte importanta din munca unui consultant SEO este analiza competitiei, atat offpage cat si onpage. In Ro nu am gasit inca un articol care sa spuna cateva lucruri despre cum se face, asa ca m-am gandit sa va arat cum analizez eu competitorii unui site. Analiza prezentata este doar pe parte de offpage.

Metodologia nu este complicata trebuie doar sa scoateti niste date pe care sa le analizati si sa le interpretati. Eu am folosit pentru aceasta analiza OpenSiteExplorer (OSE, varianta free + cont facut) si MajesticSEO, varianta platita. Aceasta analiza este cea buna pe care am gasit-o vreodata. Nu este exacta, nici nu are cum sa fie pentru ca nu exista inca un tool care sa arate numarul exact de linkuri si root domains ale unui site.

Este un punct de plecare foarte bun, pentru ca puteti impune niste obiective clare inainte sa incepeti campania de link building. V-ar ajuta foarte mult daca ati folosi API-urile de la SEOmoz, MajesticSEO pentru ca puteti scoate datele mult mai repede. Daca aveti conturi PRO, cu atat mai bine. Eu am scos toate datele manual si mi-a luat in jur de 10 ore pentru toata analiza.

Pentru a depista competitorii am folosit Keyword Search Rankings pentru a scoate site-urile care apar in top pe 15 orase din Romania. Erau 4 domenii care apareau in toate orasele in top 4 si celelalte 6 erau pozitionate diferit in cautari.

Variabile analizate:

  • Valorile linkurilor care vin catre prima pagina (scorul dat de aceste tooluri in functie de tipurile de linkuri)
  • Valorile linkurilor care vin catre intreg domeniul analizat (scorul dat de aceste tooluri in functie de tipurile de linkuri)
  • Numarul linkurilor care vin catre prima pagina si catre intreg domeniul
  • Numarul de Root Domanins care vin catre prima pagina si catre intreg domeniul
  • Numarul de IP-uri clasa C care vin catre prima pagina si catre intreg domeniul
  • Diversitatea linkurilor: ratia=numarul total de linkuri/numarul total de root domains. Intr-un caz ideal ratia ar fi 1, daca dupa un singur domeniu am avea un link. Lucrul asta nu cred ca e posibil. Cu cat ratia este mai mica, cu atat mai bine. Daca ratia este mare va puteti da seama ca exista linkuri cumparate sau sitewide/footer.

Variabile ale URL-ului:

  • Page Authority (PA)
  • MozRank
  • MozTrust
  • MozRank/MozTrust (scorul mic indica site-uri care au facut spam)
  • # de linkuri (interne, externe, follow, nofollow)
  • # Root Domains (numarul de domenii care dau linkuri catre un site)
  • # IP-uri diferite
  • Citation Flow (variabila Majestic, se aseamana cu MozRank, PR)
  • Trust Flow (variabila Majestic, se aseamana cu MozTrust, TrustRank)

Variabile OnPage (aici nu am folosit nimic pentru ca nu am acces la toate datele):

Variabile ale Domeniului:

  • Domain Authority (DA)
  • Domain MozRank (Dmr)
  • Domain MozTrust (Dmt)
  • Domain MozRank/Domain MozTrust
  • # de linkuri
  • # Linking Root Domains
  • Citation Flow
  • Trust Flow

Variabilele ancorelor folosite:

  • # Linkuri cu ancore in exact match
  • # Linkuri cu ancore in partial match
  • # Linking Root Domains cu ancore in exact match
  • # Linking Root Domains cu ancore in partial match
  • Aici puteti face si procentele din totalul de ancore/linkuri

Variabile Social Media:

(nu am folosit pentru ca nu prea am cu ce sa ii scot. Se pot cauta manual paginile de social si sa vedeti numar de linkuri, tweeturi, followeri, etc sau cu SEOquake)

  • #Tweets
  • #Likes
  • #Facebook Shares
  • #+1′s

Pentru fiecare date analizate am facut o medie aritmetica, pe care sa o am in vedere. Vreau sa ajung in prima pagina pe un cuvant concurential si trebuie sa imi fac un target ca: numar de linkuri, numar de root domains, procentaj dofollow/nofollow, linkuri sitewide, numar de IP-uri clasa C si asa mai departe.

Daca va uitati doar la primul competitor si veti vedea un numar foarte mare este posibil sa va descurajati. Daca veti face media a 10 competitori veti observa ca lucrurile se schima foarte mult. Nu toti competitorii au zeci de mii de linkuri. Unii sunt pozitionati cu mult mai putine.

PRO TIP: analizati-i pe cei din top care au cele mai putine linkuri, pentru ca au facut ceva foarte bine.

Nu trebuie sa va limitati doar la aceste date pe care le-am scos eu, puteti scoate orice alte date. Va puteti folosi de orice tool pe care il stiti sau ati auzit vreodata de el. Datele nu sunt exacte, analizele sunt facute pentru a va face o idee mult mai buna asupra competitiei.

Analiza arata cam asa: din pacate la ancorele scoase din OSE a trebuit sa fac niste calcule in functie de numarul total de linkuri afisate, numarul ancorelor la care aveam acces si numarul de domenii diferite pentru fiecare ancora. Din cauza asta nici datele nu sunt cele mai bune, dar tot imi pot face o idee. Acelasi lucru s-a intamplat si cu ancorele scoase din Majestic pentru anumite cuvinte.

Am folosit niste filtre avansate in excel pentru a le sorta pe cele in exact match vs brand vs partial match.

analiza competitie URL link metrics

analiza competitie anchor text metrics

Pentru fiecare set de date am facut niste grafice, atat pentru  valorile din OSE cat si pentru cele scoase din MajesticSEO.

analiza competitie grafice URL link metrics

analiza competitie grafice Majestic URL link metrics

Puteti descarca de aici: analiza facuta in excel de aici.

Concluzii in urma analizei graficelor la URL Metrics?

  • Toti competitorii au adus linkuri care transmit valoare catre pagina principala. Au autoritate destul de mare. Ma refer la PA si MozRank. PR-ul este destul de mic la majoritatea site-urilor si poate fi din cauza ca linkurile nu sunt foarte bune sau poate ca nu s-a facut update de PR.
  • MozTrustul este destul de mare pe home page la toate site-urile. La prima vedere imi spune ca linkuri sunt din surse de incredere, dar dupa ce am comparat cu TrustFlow de la Majestic mi-am dat seama ca nu este asa. MozTrustul este transmis si adunat de la foarte multe linkuri si a crescut.
  • Analizand MozTrust/MozRank am observat ca linkurile sunt si spammy. Ratia ar trebui sa fie peste 1 si nu este la nici un site analizat.
  • Linkuri interne nu prea sunt, pentru ca si site-urile au in jur de 200-400 de pagini. Daca adaug continut relevant ma va ajuta cu siguranta. O sa fac asta prin intermediul blogului. In felul acesta voi avea in site notiunea de FreshRank (Freshness) si voi creste #intern de linkuri.
  • Linkuri nofollow sunt putine si inseamna ca nu trebuie sa imi bat capul.
  • Media totala a linkurilor externe nu este asa mare si se poate atinge.
  • La fel se intampla si cu media totala de Root Domains.

 

  • Analizand datele din Majestic am observat ca desi este un numar mare de linkuri si de Root Domains catre home page, Trust Flow-ul este destul de mic. Asta imi spune ca linkurile aduse nu sunt toate de calitate. Media este in jur de 20 si este cam mica.
  • Nici media de IP-uri diferite nu este foarte mare.

Mai jos sunt datele scoase din OSE pentru primii 5 competitori. Sunt in ordinea rankingului in Google, de la stanga la dreapta. Analiza este pentru homepage.

OSE page specific metrics

 

Concluziile analizei graficelor in sectiunea Ancorelor? (chiar daca datele nu au fost foarte exacte)

  • Site-ul care este pe locul 1 are foarte multe ancore in exact match, atat ca numar de linkuri cat si ca numar de Root Domains. Pentru orice SEO care se uita la prima vedere pe ele va spune ca a cumparat linkuri si ca a facut abuz. Foarte posibil sa cada de acolo.
  • Numarul de ancore pe brand si de root domains care dau ancore pe brand este mult mai mic decat ma asteptam. Aici cred ca am un plus pentru ca pot aduce ancore partiale care sa contina brandul + cuvinte cheie, sau doar brandul singur.
  • Exista foarte multe linkuri cu ancore partiale si domenii care ofera astfel de linkuri si aici cred ca trebuie sa ma pozitionez si eu cu site-ul.

Concluzii in urma analizei graficelor la Domain Metrics?

  • Autoritatea si trustul domeniilor nu sunt asa mari pe cat m-as fi asteptat. Consider ca nu sunt foarte multe linkuri catre paginile interne (deep links). Aici iar am un plus.
  • La Dmr/Dmt se sta ceva mai bine, sunt mai multe valori peste 1.
  • Citation Flow si Trust Flow la domenii sunt mult mai mici in comparatie cu Dmr si Dmt. Aici tine de indecsii fiecarui tool. Din punctul meu de vedere Majestic e mai bun pe partea asta, are mai multe date pe care le analizeaza si m-as increde mai mult in ce observ la variabilele lui.
  • Numarul de Root Domains, IP-uri clasa C nu este asa de mare pe cat ma aspteptam.

Mai jos sunt datele scoase din OSE pentru primii 5 competitori. Sunt in ordinea rankingului in Google, de la stanga la dreapta. Analiza este pentru intreg domeniu. Al doilea este wordpress.com.

OSE domain specific metrics

Modelul folosit pentru analiza este cel pe care SEOmoz il foloseste pentru KW difficulty. Se poate accesa doar la conturile PRO. Rand a vorbit despre model in 2010.

Parametri SEOmoz: http://www.seomoz.org/learn-seo aici gasiti explicatii la toate variabilele folositi de ei.

Parametri MajesticSEO: http://blog.majesticseo.com/development/flow-metrics/ aici gasiti explicatiile pentru Citation Flow si pentru Trust Flow.

Linkul de unde puteti descarca analiza: este aici

 

Sper ca v-a placut acest articol si va invit sa il trimiteti si prietenilor vostri, sau sa va abonati la feedul RSS pentru a primi si alte articole asemanatoare.

S-ar putea sa iti placa si:

5 Factori Importanti Care Influenteaza Valoarea Unui Link
Cum Trateaza Motoarele de Cautare Linkurile: Factori Aditionali
Peste 18 Metode Simple de Link Building pt Site-uri Mici si Mijlocii
Cum Folosim Disavow Link Tool?
Viitorul in Link Building
Analiza Unui Site la Prima Vedere: Cuvinte, PreAudit, Linkuri
Despre Autor

Daniel Ene este Consultant SEO si autorul acestui Blog. Scopul lui este sa te ajute ca prin SEO, Link Building si diferite Strategii de Optimizare a pozitionarii Online sa vinzi mai mult in recesiune si / sau sa iti dezvolti propria Identitate Online.





Follow Me on Pinterest



Mai multe articole


12 Comments


  1. Salut Daniel,

    Multumim pentru analiza!

    Ar fi interesant de vazut o analiza similara pe o nisa unde clasamentele locale sunt diferite in functie de locatie si de urmarit modul in care rankeaza root domains-urile URL-urilor de pe primele pozitii, pe cautarile locale.

    Sergiu

    • Salut Sergiu,

      Stiu si mi-as dori sa fac una cat mai curand cu toolul tau. Trebuie sa scot niste factori care sunt luati in considerare de Google pentru SEO local si trebuie facuta si o analiza a linkurilor (surse, locatii, text care se afla pe langa linkuri), poate multi alti factori.

      Sper sa ma ajuti la analiza asta :)

  2. Salut, eu nu pot sa-mi fac cont pe: OpenSiteExplorer pentru ca imi cer toate datele inclusiv datele dupa card

  3. Analiza competitiei mi se pare un lucru extrem de util. Eu faceam asta folosind Google si cautand (pur si simplu) acel website pe Google.
    Mult timp m-a ajutat, apoi mi-am “fortat norocul” si cateva website-uri foarte bine plasate pe Google au cazut ca lovite de fulger.
    Acum incerc “sa-mi bag mintile in cap” si sa urmez calea mai dificile, dar corecta.

  4. Sa inteleg ca MozTrust impartit la MozRank, atat pentru Page Specific Metrics cat si pentru Root Domain Metrics trebuie sa fie mai mare ca 1, rezulta MozRank cat mai mic. (astea fiind rezultatul unor linkuri dupa PA cu autoritate mare.)

    Nu stiu in schimb la ce se refera Followed Links (vs) Nofollowed Links, respectiv Internal Links (vs) External Links. si cum ar trebui sa arate raportul ca sa fie cat mai bine.

    • In mod normal MozTrust trebuie sa fie mai mare ca MozRank. E mai greu sa faci asta si se intampla doar la site-urile cu autoritate foarte mare pentru ca primesc linkuri si de la surse foarte bune.

      Follow vs Nofollow e simplu. Cum ar arata un profil de linkuri cu 100% dofollow, sau 100% nofollow?

      Internal vs External depinde de la site la site. Daca ai un site mare cu multe pagini, atunci fii sigur ca vor fi multe linkuri interne.

  5. Pentru a creste autoritatea domeniului trebuie sa fac linkuri la cat mai multe posturi, categorii, cate un link ptr post, dar intrebarea ar fi unde sa fac acele linkuri ca de exemplu daca le fac pe un domeniu cu DA 35, scriu un advertorial, PA este 0 fiind pagina noua.
    Sau conteaza DA de la domeniul pe care fac backlink?

Trackbacks

  1. Analiza 32 Site-uri Penalizate de Penguin
  2. Analiza Unui Site la Prima Vedere: Cuvinte, PreAudit, Linkuri

Leave a Reply

Comment moderation is enabled, no need to resubmit any comments posted.